Verslavende voeding

13584896_lJe hoort mensen vaak zeggen: “Daar heb ik zo`n behoefte aan, dat zal wel goed voor mij zijn”. Helaas ligt hier vaak een verslaving voor bepaalde voedingsstoffen aan ten grondslag en dat kan op termijn grote gevolgen hebben voor je gezondheid. Wat is het toch jammer dat iets waar je zo van kunt genieten zo verslavend kan zijn. Waarom raak je niet verslaafd aan worteltjes of broccoli? Tijdens een masterclass van Lucas Flamend van Exendo Epigenomics is me dit ietsje duidelijker geworden en dat wil ik graag met jullie delen via deze blog.
Het onderwerp van deze dag was “Het endorfine herstelplan”, en dat er deelnemers bij waren die voor de 2e keer deze dag volgden zegt al genoeg over de complexiteit van het onderwerp.

 

Endorfine: de morfine van binnenuit!

Wat zijn endorfinen en dopaminen?
Een aantal hormonale stoffen die ons lichaam zelf aanmaakt, kunnen je stemming beïnvloeden, bijvoorbeeld endorfine en dopamine waar we het in deze blog over hebben. Endorfinen zijn stoffen die vrijkomen in de hersenen, ze geven een prettig gevoel en verminderen pijn, ze zijn de pijnstillers, de morfine, van binnenuit. Het eten van bepaalde voeding stimuleert de aanmaak van endorfine, bij een orgasme wordt het lichaam overspoelt door endorfine en ook bij sporten maken we endorfine aan. Uit onderzoek is gebleken dat dagelijks sporten een even goed effect kan hebben als het slikken van antidepressiva. Ook bij liefde, verbondenheid, genot en rust komt endorfine vrij.

Dopamine, ook wel het gelukshormoon genoemd, wordt door de endorfine gestimuleerd om vrij te komen in het lichaam en geeft een blij en gelukkig gevoel, heeft een sterke invloed op onze emoties, beheerst tevens de eetlust en geeft een gevoel van beloning (het beloningssysteem). De heer Flamend noemt endorfine het “gaspedaal” wat het beloningsysteem activeert. Wanneer de endorfine minder goed haar werk kan doen zal er dus minder dopamine gevormd worden. Het geeft je een leeg gevoel en je gaat op zoek naar compensaties,er zijn steeds sterkere prikkels nodig om hetzelfde fijne gevoel te krijgen. Je kunt meer gaan eten, harder gaan werken, excessief gaan sporten, veel gaan kopen, teveel gebruiken van genotsmiddelen zoals drugs en alcohol of verslaafd worden aan sex.

 

Oorzaken
Hoe kom je nu aan zo`n falend “beloningssysteem”? Daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn zoals een genetische gevoeligheid, problemen tijdens de jeugd of volwassen leeftijd, ook stress van je vader en moeder tijdens de zwangerschap kan een oorzaak zijn, en uiteraard verkeerde voeding. Het gevolg is hetzelfde, je ervaart een leegte en hebt een sterke behoefte dit gemis te vullen.

 

Troostvoeding
De oorzaak van een falend beloningssysteem is het herhaaldelijk overstimuleren van endorfine en dopamine waardoor een resistentie of ongevoeligheid ontstaat. Vooral suiker, gluten in voeding, zuivel, soja, stress, drugs en chemische stoffen zoals paracetamol en smaakversterkers zijn de basis voor deze ongevoeligheid. In gluten, zuivel en soja (en ook in geringe mate in spinazie en schimmels) bevinden zich lichaamsvreemde opiaten de zgn exorfinen. Deze exorfinen werken als endorfine-imitators en zorgen voor een versnelde resistentie van endorfine waardoor ook de activiteit van dopamine afneemt.

Zijn jullie er nog?

Wanneer je dus je leegte gaat vullen met bovenstaande exorfinevoeding dan kan dit de oorzaak zijn van eetstoornissen en verslavingen. Een studie wijst uit dat iemand die naar ijs, suiker, brood of kaas hunkert, op dezelfde manier reageert als iemand die regelmatig cocaïne snuift!
Langdurig en overmatig troostvoeding eten zet je lichaam onder druk en dit is een greep uit de klachten: vermoeidheid, allergieën, eetstoornissen, maagzuurproblemen, slaapapneu, steeds trek hebben in eten, winderigheid, opgeblazen gevoel, galblaasproblemen, schildklierproblemen, stemmingswisselingen.

 

Aanpak
Wat kun je hier nu zelf aan doen? Dit artikel geeft slechts een zeer beperkt beeld van het probleem en voor meer informatie verwijs ik je graag naar de site www.exendo.be De heer Flamend en zijn team hebben veel onderzoek gedaan en zijn gespecialiseerd in dit onderwerp.
Toch wil ik je wat handvatten geven en met de volgend tips kun je zelf een begin maken met het aanpakken van een eventuele verslaving.
Op het gebied van voeding kun je:

  • Suiker en koffie sterk verminderen
  • Geen smaakversterker E621 gebruiken
  • Sterk minderen of stoppen met gebruik van gluten, zuivel en soja. Dit is echter niet eenvoudig en ik raad je aan contact op te nemen met mij of een natuurvoedingskundige bij jou in de buurt die in deze materie is gespecialiseerd. Wij kunnen je met een uitgebreid voedingsadvies adviseren.

 

Een fijne manier om dit te onderzoeken is het volgen van de 21 daagse detoxkuur, hierbij bouw je een week de exorfinen in de voeding af, je volgt een week een milde detox en bouwt in een week weer op. In deze laatste week kunnen we eventuele intoleranties/klachten opsporen en aanpakken.

 

Behalve de aanpak van je voedingspatroon is het uiteraard zaak om te onderzoeken waar dat “lege gevoel”vandaan komt. Is het iets uit het verleden waar je nog niet klaar mee bent of spelen er op dit moment zaken die veel stress veroorzaken? Het veranderen van je voedingspatroon kan de energie en de wilskracht geven ook hier mee aan de gang te gaan. Zodat je kunt genieten van al het moois en lekkers wat het leven te bieden heeft. Zonder verslaafd te zijn!